Conform Legii 102 din 2014 care reglementeaza tot ce tine de servicii funerare si activitatea din cimitire si crematorii, priveghiul nu mai este permis in locuinte ci numai la capela. Astfel, primariile sunt obligate sa aloce bani pentru constructia acestora, ceea ce se intampla mai ales in mediul rural. Despre cat de pregatite sunt administratiile locale sa puna in aplicare legea vom vorbi poate intr-un articol viitor. Relevant este ca primariile vor trebui sa asigure posibilitatea de priveghi a mortilor, situatie ce transforma temporar autoritatile in veritabile companii prestatoare de servicii funerare.
Dintre principalele prevederi, ne referim la acelea care au reusit deja sa provoace emotii romanilor „verzi”, am putea sa evidentiem si pe aceea care permite inmormantarea fara preot. Este intr-adevar o mica revolutie in lumea crestina, liberalizarea completa a acestui serviciu funerar. Ultimul…
Apoi, am putea nota faptul ca fiecare dintre noi va putea sa dea indicatii precise inca din timpul vietii despre unde, cand si cum va dori sa fie inmormantat, laic sau religios, la crematoriu si orice alt amanunt pe care-l doreste. Cum am spus, o mica revolutie pentru toate firmele care se ocupa cu pompele funebre si ale caror servicii funerare vor intra pe un fagas oarecum diferit. Nu mai insistam, detaliile care va privesc in mod direct le puteti afla printr-un telefon sau la momentul potrivit.
In general este un ceva destul de trist inmormantarea, ca atare nu e cazul sa pedalam pe acest subiect acum.
Redefinirea obiceiurilor…
In mod normal, orele de priveghi de la capataiul mortului ar trebui sa fie momente de reculegere, de rememorare a intamplarilor si faptelor celui care se afla in ultimele lui ore pe Pamant. Traditia pamanteana are aspecte destul de neomogene in teritoriul romanesc. Mai mult, exista impresia ca priveghiul reprezinta de fapt o ultima farama de viata comuna intre cel ce tocmai a murit si comunitatea din care a facut parte.
De unde ideile care fac din priveghi, uneori, un cvasi-moment de ultima distractie, de ramas bun, idei care realizeaza transformarea evenimentului intr-unul festiv cu aspecte adeseori de sarbatoare!? Probabil din influenta riturilor precrestine, pagane care au fost preluate si difuzate de-a lungul timpului, iar astazi sunt diseminate cu buna stiinta de unele firme de servicii funerare si raspandite pe internet prin mijlocul tehnologiei moderne.
Desigur ca diversele comunitati istorice romanesti au perspective oarecum diferite asupra obiceiurilor la priveghi, asupra intregului ansamblu al ceremoniei funerare. Biserica insa, poate mai ales intelectualii crestini, profesorii de teologie, considera insa ca de multe ori se depaseste masura iar aceasta inclusiv cu ajutorul unor preoti care vor sa intre in gratiile comunitatii acceptand liberalisme pagine. Asa s-a ajuns ca priveghiul sa devina uneori un soi de sezatoare, o petrecere de ramas bun, contrar crestinismului ortodox autentic. Este ceea ce lectorul Radu Petre Muresan, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa „Justinian Patriarhul“ din Bucuresti, sustinea intr-un interviu despre priveghi din ziarul Lumina, material realizat in 2009.
Daca mergem si mai departe, in comunitatile afroamericane, vom observa ca transformarea priveghiului in spectacol este o opera bine pusa la punct de chiar firmele prestatoare de servicii funerare, asa cum se poate observa in materialul video de mai jos.